missionarissen van afrika
missionnaires d’afrique

L A V I G E R I E . be

Paus Franciscus en de 3 oecumenismen

vrijdag 14 juni 2019 door D.F. (Vertaling), Webmaster

Toen hij de Heilige Synode van de Bulgaarse orthodoxe Kerk ontmoette, heeft Paus Franciscus herinnerd aan “het oecumenisme van het bloed” dat de christelijke martelaren van elke belijdenis verenigt, en hij heeft als weg voorgesteld die meteen kan gevolgd worden het oecumenisme “van de arme” en dat “van de missie”.

Paus Franciscus ontvangen door de leden van de Heilige Synode van de Bulgaarse orthodoxe Kerk, op 5 mei 2019 in Sofia. (Vatican Media)

Er is het oecumenisme van het bloed,
            het ocumenisme van de arme
                  en het oecumenisme van de missie

In zijn toespraak tegenover de Patriarch Neophytos en de Heilige Synode van orthodoxe Kerk van Bulgarije, heeft Paus Franciscus een weg aangeduid die meteen kan gevolgd worden voor de eenheid van de christenen die tot verschillende belijdenissen behoren.

De Kerken hebben elkaar reeds benaderd, ondanks de atavistische verdeeldheden, hun conflicten en hun leerstellige twistgesprekken, met het martelaarschap en de vervolging in dat oecumenisme van het bloed dat de Paus reeds meerdere malen geciteerd heeft, terwijl hij eraan herinnerde dat de vervolgers geen onderscheid maken als zij de gelovigen in Christus aanvallen en hun gebedshuizen.

Paus Franciscus heeft gesproken van de Bulgaarse christenen die “lijden hebben ondergaan voor de Naam van Jezus, meer in het bijzonder gedurende de vervolging van vorige eeuw”, terwijl hij vroeg “niet gesloten te blijven, maar ons te openen want het is alleen op die wijze dat de zaadjes vrucht dragen”.

Daarna heeft de Paus, hierbij Angelo Roncalli, de toekomstige Johannes XXIII, herdenkend, die de pauselijke vertegenwoordiger in Bulgarije was, zijn getuigenis voorgelegd, door de christenen uit te nodigen om “op weg te gaan en samen te doen om getuigenis te geven aan de Heer, meer in het bijzonder door de meest arme en vergeten broeders te dienen, in wie Hij aanwezig is”. Dat is “het oecumenisme van de arme”. Men kan reeds verenigd zijn, men kan reeds samen op weg zijn, onafhankelijk van de dialogen op hoog vlak en de theologische verschillen. Samen kan men getuigen van het Evangelie nabij degenen die lijden.

Het derde oecumenisme is gebonden aan missie en de ‘communio’, naar het voorbeeld van de heiligen Cyrillus en Methodus : dat is dat van de missie. Men kan samen op weg gaan bij het zoeken om het Evangelie te verkondigen. De Paus heeft vooral op de jongeren de nadruk gelegd :

“Hoe belangrijk is het, in het respect van de respectievelijke tradities en van de bijzonderheden, elkaar te helpen de middelen te vinden om het geloof door te geven volgens de talen en de vormen die aan de jongeren toelaten de vreugde te ervaren van een God die hen liefheeft en hen roept !”

De dialoog van de theologen, de weg om de nog openstaande vragen te verlichten, die in het geval van de orthodoxen niet de essentiële elementen van het geloof en van de sacramenten betreffen, is belangrijk. Deze loopt vooral het risico iets van veraf te blijven, overgelaten in het domein van de deskundigen.

Wat een weerslag kan hebben in het concrete leven van de christenen van verschillende belijdenissen die naast elkaar leven, dat is het voorstel van een oecumenisme dat in praktijk wordt gebracht zonder hoeven te wachten op de antwoorden van bovenaf. Een oecumenisme van de getuigenis en van de missie.

Zo wordt de eenheid van de christenen een teken van eenheid en van vrede voor de wereld.

  Andrea Tornielli – Sofia

Homepagina | Contact | Overzicht van de site | | Statistieken van de site | Bezoekers : 29 / 844567

De activiteit van de site opvolgen nl  De activiteit van de site opvolgen België  De activiteit van de site opvolgen Dialoog   ?    |    titre sites syndiques OPML   ?

Site gebouwd met SPIP 3.0.28 + AHUNTSIC

Creative Commons License