missionarissen van afrika
missionnaires d’afrique

L A V I G E R I E . be
Nigeria

BOKO HARAM

DOSSIER – Mei 2014
donderdag 15 mei 2014 door D.F. (Vertaling), G.Verbist, mafr.

[vert]WIE zijn zij ? Hun stichter ? De redenen van hun acties ? [/vert]

(Analyses van V. Kiesel in ‘Le Soir’ en van Cyriaque Mounkoro, Witte Pater in Nigeria, in ‘La Croix’)

[bleu marine]Mohammed Yusuf[/bleu marine] is de stichter van deze beweging, in de jaren 2000. Bij de aanvang wou hij de corruptie aanklagen en op een vredevolle wijze de charia (de moslimwet) inplanten in de Staten van het noorden van [bleu]Nigeria[/bleu].

Godvruchtig man en goede redenaar, zeer populair bij de jongeren, wint Yusuf zijn populariteit; zijn invloedszone breidt zich uit en hij aarzelt niet lokale politieke verantwoordelijken te bekritiseren die hun beloften niet zijn nagekomen. Dan krijgt Yusuf de steun van buitenlandse falangisten. In 2009 wordt hij aangehouden en sterft in hechtenis en zijn aanhangers worden vervolgd.

[bleu marine]Abubakar Shakua[/bleu marine], één van zijn volgelingen, wordt als dood aangegeven. Maar een jaar later duikt hij weer op en benoemt zichzelf als leider van Boko Haram en hij lanceert een brede campagne om de “martelaren” van de groep te wreken. Radicaler dan zijn voorganger, toont hij zich wreedaardig en zonder medelijden door burgerlijke objectieven aan te vallen, waaronder talrijke kerken en scholen.

In 2010, organiseren de ordestrijdkrachten een hinderlaag in een huis waar hij een ceremonie moet bijwonen. Door kogels aan het been geraakt, slaagt hij erin te ontsnappen.

Hij heeft banden gevestigd met Aqmi (Al-Quaïda in de moslim Maghreb) en de Somalische Shababs. Vanaf 2013 lanceert hij zich in het schaken van jonge meisjes. In 2014 schaakt hij meer dan 200 jonge studentinnen en vermenigvuldigt hij de dodelijke aanslagen in Nigeria.

De nieuwe Ben Laden ? Hij lijkt in elke geval dit beeld te cultiveren. Op zijn hoofd wordt door de Verenigde Staten een prijs gesteld van 7 miljoen dollars.

(V. Kiesel, in ‘Le Soir’ 10.05.2014)
 

[bleu marine]BOKO HARAM[/bleu marine] is een kleine groep moslims die tegen de “westerse” opvoeding gekant zijn: in hun ogen is de vrouw gemaakt voor het huwelijk. Punt…

Hun succes is het resultaat van oneerlijke praktijken en manipulaties zowel van de religieuze als van de politieke verantwoordelijken in dat gebied. Hierbij voegt zich dan nog de etnische factor… Sinds elf jaren dat ik in dit land leef, stel ik vast hoe die drie factoren –[bleu] de politiek, de godsdienst en het behoren tot een volksgroep [/bleu] – met elkaar samengaan om het geweld en de onveiligheid uit te leggen.

De jongeren in het Noorden zijn arm en zeer weinig gevormd : zij hebben hun dorp nooit verlaten en kennen alleen maar de Koranwet. De bevolking is niet gevormd om na te denken. De werkloosheid speelt eveneens een rol.

[bleu]De harten moeten veranderd worden[/bleu] : degenen van de leden van deze beweging die in Europa of in Amerika gestudeerd hebben, maar eens teruggekeerd in hun land, dienen alleen maar hun eigen belangen… Ons objectief in de christelijke scholen bestaat erin een integrale menselijke vorming te geven, er burgers van te maken, en hen open te stellen voor de dialoog.

Kardinaal John Onaiyekan, aartsbisschop van Abudja, pleit voor [bleu]een dialoog[/bleu] met Boko Haram inbegrepen. We moeten hun geweld niet met geweld beantwoorden, hun beledigingen niet met beledigingen… Het is deze houding die de kardinaal aanbeveelt. De regering moet hun hart raken door een rechtstreekse dialoog met Boko Haram, niet via de telefoon noch via de televisie.

Sommige priesters, die moeilijke situaties beleefd hebben, die zich in putten hebben moeten verstoppen om niet gedood te worden, zien geen enkele weg voor de dialoog. Zij vragen ons : hoe kan men een dialoog aangaan tegenover een muur ?

Persoonlijk geloof ik dat [bleu]bidden[/bleu] en [bleu]aanklagen[/bleu] de gewetens kan interpelleren. Men moet geduldig zijn.

Ik hoop dat [bleu]de druk[/bleu] vanuit Frankrijk, vanuit de Verenigde Staten zal bijdragen om de gewetens wakker te maken en de zaken in beweging te brengen. De druk vanwege de bevolking en deze van de internationale gemeenschap zijn complementair : samen, kunnen zij[bleu] de regering aanzetten om uit de passiviteit te treden… [/bleu]

In de kerken, zoals in de moskeeën, bidden we voor de vrede.

(C. Mounkoro, mafr. In ‘La Croix’ – 12.05.2014)
 

Homepagina | Contact | Overzicht van de site | | Statistieken van de site | Bezoekers : 337 / 1154652

De activiteit van de site opvolgen nl  De activiteit van de site opvolgen België  De activiteit van de site opvolgen Dialoog   ?    |    titre sites syndiques OPML   ?

Site gebouwd met SPIP 3.0.28 + AHUNTSIC

Creative Commons License