Terug uit Afrika, vertellen missionarissen over hun leven en werk
[marron]Het gaat erom, vertrekkend van wat ontdekt werd van het beste van onszelf, de Sociëteit te dromen van 2022 zoals deze zou kunnen zijn als wij trouw waren aan wat ons leven geeft.[/marron]
[marron]Enkele uittreksels uit een artikel in Kerk & Leven, federatie Jabbeke[/marron]
[marron]Die dag heeft Ons Heertje ons gezegend met zijn mooiste weertje! Een stralende zon had dan ook méér familieleden en vrienden van de Witte Paters uit hun huis gelokt dan vorige jaren. Een aanmoediging voor ons om er mee voort te doen.[/marron]
[vert] Een dertigtal priesters, met een bisschop, een diaken en zijn echtgenote, komende uit Tsjaad, uit Niger, uit Burkina Faso, uit Algerije, uit Italië, uit Zwitserland, uit Oostenrijk en uit Frankrijk, geleid door de spiritualiteit van de zalige Charles de Foucauld, zijn samengekomen om te bidden en om samen na te denken over het thema
[bleu]“Ons ministerie van diocesaan priester in dienst van de ontmoeting tussen christenen en moslims”.[/bleu]
Zij zijn voortgekomen uit zeer verschillende contexten.[/vert]
[bleu marine]Venancio Echevarría[/bleu marine] [marron]heeft zijn definitieve Missionariseed uitgesproken op 16 mei in Nairobi, in aanwezigheid van de Algemene Overste.
Enkele weken vóór zijn eed, op onze aanvraag, drukte Venancio zijn getuigenis uit in verband met de specifieke roeping van “Broeder Missionaris”.[/marron]
[marron]De Heilige Stoel heeft, door de tussenkomst van de pontificale Raad “Rechtvaardigheid en Vrede”, die als voorzitter [rouge]Kardinaal Turkson[/rouge] heeft, een document uitgegeven over de “versterking van de inzet van de katholieke Kerk tegen de Ebola epidemie. Het document beschrijft voor de eerste keer, een pastoraal antwoord op een tamelijk nieuwe ziekte die de individuen, de families et zelfs de gemeenschappen verwoest heeft, meer bepaald in de West-Afrikaanse landen Guinea, Sierra Leone en Liberia.[/marron]
[bleu marine]Abdennour Bidar[/bleu marine] [marron]is een Franse filosoof en schrijver geboren in 1971 in Clermont-Ferrand. Aggregaat in de filosofie, die zijn studies deed aan de Hogere Normaalschool van Fontenay-Saint-Cloud, doctor in de wijsbegeerte, heeft hij zijn doctoraatsthesis gewijd aan de ontwikkeling van een “pedagogie van de individualisering” of van het “subject-worden” vanuit de gedachte van de Indische moslim filosoof Mohamed Iqbal (1873-1938), namelijk vanuit zijn werk “The Reconstruction of Religious Thought in Islam” (1928-1932). Na verschillende proefschriften gewijd aan de filosofie van de godsdienst, meer bepaald vanuit studies over de islam, publiceert hij in 2014 een “Histoire de l’humanisme en Occident” (Ed. Armand Colin). [/marron]
[marron]Deze open brief aan de islamwereld volgt op de gebeurtenissen van de voorbije dagen (oktober 2014), namelijk de moord op Hervé Gourdel, het 4de westerse slachtoffer vermoord door onthoofding, die gefilmd werd en verspreid werd op Internet. Talrijke moslims hebben hun noodzakelijke en heilzame verontwaardiging geuit (in Frankrijk en in de wereld, met de beweging [bleu]#NotInMyName –[/bleu] “niet in mijn naam”). Verder dan deze noodzakelijke aanklacht, denkt Abdennadour Bidar dat men meer in de diepte moet gaan, en instappen in een zelfkritiek van de Islam als godsdienst en beschaving op een moment van cruciale overgang in zijn lange geschiedenis. Voor het beste van de Islam.[/marron]
[bleu]In een geest van broederlijkheid tussen gelovigen van goede wil, is het met vreugde dat we deze tekst kunnen lezen, een ander gelaat van de Islam ontdekken, en misschien ook wijzelf iets overnemen van die wijsheid die erin bestaat zich te willen hervormen om trouwer te zijn.[/bleu]
nl Getuigenissen - Gebeurtenissen ? | OPML ?