missionarissen van afrika
missionnaires d’afrique

L A V I G E R I E . be

Lignes de fracture N°25 Breuklijnen

Juillet - Juli 2009
jeudi 16 juillet 2009 par J.V.

 AU GRAND JOUR, LES SECRETS BANCAIRES

Crise ou pas crise, les banques continuent de financer des entreprises blacklistées qui soutiennent des dictateurs, provoquent des dégâts environnementaux irréparables ou produisent des armes totalement aveugles, telles que les bombes à sous-munitions.

Quelles banques ? Quels investissements ? C’est ce que vous découvrirez sur www.banksecrets.eu, une plate-forme créée dans la foulée des secrets bancaires mis au jour par Netwerk Vlaanderen en 2007.

Après les principales banques actives en Belgique (ndlr. Voir Lignes de fracture n° 23 d’avril dernier), voici donc 13 banques européennes sur la sellette pour leur financement de projets controversés, dans le manque de transparence le plus total. Ces projets cartographiés représentent au total 40 milliards d’euros investis par les banques Santander, Barclays, BBVA, BNP Paribas, Citibank, Crédit Agricole, Deutsche Bank, ING, Intesa Sanpaulo, HSBC, RBS, Société Générale et UniCredit. L’argent investi émane de leurs fonds propres ou de leurs clients.

6 organisations membres du réseau Banktrack sont à l’initiative de www.banksecrets.eu. Elles veulent que les institutions financières visées prennent mieux en considération les normes internationales environnementales et sociales dans toutes leurs décisions de financement et d’investissement. Les banques constituent un levier énorme et ne doivent pas attendre d’être forcées pour contribuer à des changements positifs et nécessaires. Vous pouvez leur rappeler ce message en envoyant une e-carte aux PDG des banques ciblées.

FINANcité, dépêche n° 128

 Houding van Kerken tegenover vreemdelingen kan niet vrijblijvend zijn (RKnieuws.net)

De resultaten van de recente Europese verkiezingen doen opnieuw de vraag rijzen naar de houding van onze kerken tov de vreemdelingen in onze poorten. Die houding kan niet vrijblijvend zijn. Dat stelt socioloog Bernard Sjollema . Hij was eerste directeur van het Programma ter Bestrijding van het Racisme van de Wereldraad van Kerken, 1970-81. Enkele uittreksels.

« Het toenemende nationalisme en de uitsluiting van mensen die toegang zoeken tot onze welvaart stelt ons als christenen voor de vraag hoe wij onze relatieve welvaart met anderen delen ».

« Wat betekent gastvrijheid oefenen in de praktijk ? Thuis zijn bij de ander. De notie van gastvrijheid is diep geworteld in de geschiedenis van Israël en in de christelijke kerk. Israëlieten worden er herhaaldelijk aan herinnerd dat hun voorvader een Arameeër was »die een zwervend bestaan leidde« (Deut.26:5). En in de evangeliën zegt Jezus duidelijk dat »al wat U gedaan hebt voor één van mijn broeders (en zusters !) hier, al was het de onbelangrijkste, hebt U voor mij gedaan« ( Matth,25:40). En in de Openbaringen vinden we de visie van het nieuwe Jeruzalem : »de poorten van de stad zullen de hele dag openstaan en niet meer worden gesloten, omdat er geen nacht meer heerst« (Openb. 21 : 25) ».

« We moeten ons beroepen op de stad, niet op de staat (Hannah Arendt : The Origins of Totalitarianism). Het nieuwe Jeruzalem is een inclusieve stad, anders dan Schengen (Fort Europa) » !

« En belangrijk voor al degenen die dialoog zoeken met andere godsdiensten, is dat we de gedachte - maar vooral ook de dagelijkse praktijk ! - van de gastvrijheid sterk terugvinden in de Joodse godsdienst (de gastvrijheid van aartsvader Abraham) én in de Islam. De vraag die wij zullen moeten beantwoorden is daarom hoe wij als christenen die gastvrijheid terugvinden ? Daarbij staat de vraag naar onze gastvrijheid bij het vieren van Avondmaal en Eucharistie centraal. Die zijn vaak afgeschermd tegen buitenstaanders (Theo Witvliet : Het Geheim van het Lege Midden). Hoe breed zullen wij »de poorten« van onze gemeenschap openstellen voor anderen ? Hoe inclusief denken en doen wij ? »

« Bijbels gezien is gastvrijheid niet iets vrijblijvends, het gaat niet om filantropie, maar om een recht, een mensenrecht. En dat recht staat ook haaks op bestaande nationale wetgevingen die voornamelijk onze eigen burgers beschermen ».

« De tijd is rijp om daar vraagtekens bij te zetten en de discussie aan te gaan ».

« Gastvrijheid is niet alleen maar vriendelijk zijn voor de ander. Het heeft verregaande consequenties voor ons geloof. Het moet opnieuw vertaald worden, niet alleen voor onze christelijke gemeenschap, maar ook politiek en economisch. Dat zal ons misschien niet in dank worden afgenomen. Wij zullen daar waarschijnlijk een prijs voor moeten betalen. Dat zou kunnen betekenen dat wij niet langer gerespecteerd worden in onze eigen kerk, zomin als burgers van ons land. Daar zijn voorbeelden van te noemen ».

« Van ons kan gevraagd worden dat wij bestaande grenzen overtreden en duidelijke tekenen stellen als wegwijzers naar de toekomst. »

« Dat is utopie, onpraktisch en gecompliceerd ! Zeker, maar zeker is ook dat wij stappen in die richting moeten zetten als we waar willen maken wat we geloven ».

www.rorate.com (2/07/2009)

Mots-clés

Accueil | Contact | Plan du site | | Statistiques du site | Visiteurs : 512 / 814105

Suivre la vie du site fr  Suivre la vie du site Belgique  Suivre la vie du site J.P.I.C.   ?    |    titre sites syndiques OPML   ?

Site réalisé avec SPIP 3.0.28 + AHUNTSIC

Creative Commons License