missionarissen van afrika
missionnaires d’afrique

L A V I G E R I E . be

DIALOOG & ONTMOETING - December 2017

maandag 4 december 2017 door G.Verbist, mafr.

[marron]Een samenleving die niemand uitsluit[/marron]

Homelie van kardinaal Jozef De Kezel op Koningsdag (15 november 2017) in de kathedraal te Brussel.

  “ Nous venons d’entendre un extrait de la lettre de Saint Paul aux Romains. Nous sommes au début de notre ère. Il y a déjà en ce moment une communauté de chrétiens à Rome. Paul a l’intention d’y aller. C’est pour préparer sa visite qu’il écrit cette lettre. Il veut justifier la façon dont il interprète les textes sacrés et l’évangile. Car il sait que tout le monde ne pense pas comme lui. Il a la citoyenneté romaine. Il n’est donc pas un sans-papier. Mais c’est quelqu’un d’Asie Mineure, l’actuelle Turquie, et en ce sens quand-même un étranger. Il n’est pas sûr de l’accueil qu’on lui réservera. Il prend son temps : la lettre est longue et très développée. Mais vers la fin, il prend un ton très humain. Il appelle au respect de l’autre :
Soyez unis les uns aux autres par l’affection fraternelle et rivalisez de respect les uns pour les autres.

Het zijn woorden van bijna tweeduizend jaar oud. Maar als men ze hoort, is het alsof de historische afstand er niet meer is. Ze zijn niets van hun zeggingskracht verloren. Ook niets van hun actualiteit. Natuurlijk zijn het woorden gericht tot medechristenen. Ze zijn bron van humaniteit. Pertinent voor elk zoeken naar een waarachtig samenleven juist in respect voor elkaar anders zijn.

Uw liefde moet ongeveinsd zijn. Bemint elkaar hartelijk met broederlijke genegenheid. Vergeet de gastvrijheid niet. Wees verheugd met hen die redenen hebben tot blijdschap. Maar ween ook en wees solidair met hen die in nood zijn. Leef in harmonie met elkaar. Wees niet hooghartig. Vergeld niemand kwaad met kwaad. Leef, voor zover het in uw macht ligt, met alle mensen in vrede.
En op het einde dat zo mooie woord:
Zorg dat je niemand iets schuldig bent. Laat je enige schuld de onderlinge liefde zijn.

  Quelle source d’espérance de constater que ces paroles rejoignent le projet même d’une société moderne : vivre ensemble et construire ensemble dans la diversité et dans le respect de l’autre. C’est notre grand défi et rien n’est jamais acquis. C’est vrai que de grandes tensions traversent nos sociétés et sèment le trouble. D’où l’importance du dialogue, de chercher la justice, de garder la confiance et d’œuvrer toujours pour la réconciliation.

Il n’y a pas d’autres chemins pour bâtir un monde plus juste, plus solidaire et plus fraternel. Ce n’est pas dans le repli sur soi ni dans la recherche de nos propres intérêts que l’on peut offrir un horizon de bonheur pour aujourd’hui et pour demain. Le monde est plus grand que le nôtre.

De uitdagingen zijn inderdaad groot. En de situatie complex. Toch mogen we geen muren optrekken, geen muren van onverschilligheid en angst. Het geldt voor elke burger van ons land. En uiteraard voor hen die grote politieke of maatschappelijk verantwoordelijkheid dragen. Noch voor hen noch voor iemand van ons kan het niet allereerst gaan om het eigenbelang.

Altijd moet het algemeen welzijn ons voor ogen staan. Om te bouwen aan een samenleving die niemand uitsluit, ook niet hen die het moeilijk hebben en in de marge dreigen terecht te komen of die als vreemdeling de ellende zijn ontvlucht. Om een samenleving uit te bouwen waar we elkaar, hoe verscheiden ook, alle eerbied verschuldigd zijn. Om zoals Paulus het vroeg, elkaar niets anders verschuldigd te zijn dan de onderlinge liefde. “

(Kerknet 15.11.17)
 

[marron]Dialoog met confucianisme[/marron]

Christelijke Kerken starten voor het eerst in de geschiedenis een structurele dialoog met het confucianisme.

Confucius leefde van 551 tot 479 voor Christus.

Een dialoog is gestart met de belangrijkste leiders van het Confucianisme, een Chinees ethisch en filosofisch systeem geïnspireerd door de leer van Confucius.
De bijeenkomst had plaats in de Koreaanse hoofdstad Seoul, op 27 oktober. Het was het eerste gesprek ooit op dit niveau tussen leiders van de Raad van christelijke Kerken en van het confucianisme.

Professor Ioan Sauca, directeur van het Oecumenisch Instituut in Bossey, vertelde dat er met dit gesprek een nieuw tijdperk is aangebroken. Door de groeiende contacten in Oost-Azië is deze dialoog onontbeerlijk geworden.

De katholieke Kerk was niet vertegenwoordigd, maar kardinaal Jean-Louis Tauran (voorzitter van de Pauselijke Raad voor interreligieuze dialoog) stuurde een boodschap. Daarin spreekt hij de hoop uit dat de gesprekken bijdragen tot meer broederschap en solidariteit. Hij herinnerde er ook aan dat zowel Confucius als Jezus beiden een onuitwisbare stempel hebben gedrukt op de geschiedenis.

(Kerknet 5.11.17)
 

[bleu marine]Ongezien.[/bleu marine]

De Maronitische patriarch kardinaal Bechara Boutros Raï uit Libanon, het hoofd van de grootste christelijke gemeenschap van het Midden-Oosten, bracht een bezoek aan de Saudische koning Salman, en dit op uitnodiging van Riyad. Zowel religieus als politiek een revolutie.

Deze ontmoeting wordt beschouwd als een onderdeel van de Saudische strijd tegen de opkomst van Iran in de regio en wil tegelijk helpen om een dam op te werpen tegen de groeiende macht van de Hezbollah-milities in de Libanese samenleving. Volgens Saudische media werd vooral van mening gewisseld over de godsdienstvrijheid en de strijd tegen het extremisme.

Saoedi-Arabië is een soennitisch koninkrijk en de behoeder van de heilige plaatsen van de islam in Mekka en Medina. Het land verbiedt op zijn grondgebied de beoefening van andere godsdiensten. Zelfs in het openbaar kruisen dragen of een Bijbel bezitten is strafbaar. Het is des te opmerkelijker dat kardinaal Raï bij de Saudische koning, op diens vraag werd ontvangen en dat de patriarch ook zijn borstkruis mocht dragen. Ook de 32-jarige kroonprins Mohammed bin Salman, de gangmaker van de radicale hervormingen in het land, was tijdens het gesprek aanwezig.

(Asianews/Radio Vaticana. 14.11.17)
 

Weldra een Centrum voor religieuze dialoog in Saudi Arabië ? Dat zou een historische primeur zijn. Men denkt op de site van een 900 jarige christelijke kerk kortelings ontdekt. Een volledige restauratie is voorzien. Zou dit evenement een gevolg zijn van het bezoek van kardinaal Raï ?

(Dimanche 26.11.17)
 
[marron]Vrede brengen
is vrede ontvangen.
[/marron]


[vert]*Zalig Kerstmis*[/vert]
  G.Verbist, mafr.

Trefwoorden

Homepagina | Contact | Overzicht van de site | | Statistieken van de site | Bezoekers : 198 / 1152729

De activiteit van de site opvolgen nl  De activiteit van de site opvolgen België  De activiteit van de site opvolgen Dialoog   ?    |    titre sites syndiques OPML   ?

Site gebouwd met SPIP 3.0.28 + AHUNTSIC

Creative Commons License