missionarissen van afrika
missionnaires d’afrique

L A V I G E R I E . be
Geweld en Liefde

Zich overgeven aan Gods barmhartigheid

Eur-Echo - Winter 2015
zaterdag 19 december 2015 door D.F. (Vertaling), Webmaster

Ze hebben gedood zonder medelijden in de straten van Libanon, ze hebben gedood zonder medelijden in de dorpen van het Noorden van Nigeria, van Mali en in de steden van de woestijn van Syrië en Irak en ze hebben gedood zonder medelijden in de duisternis van de nacht op 13 november in Parijs. Wat nog erger is, schijnbaar hebben ze gedood in naam van hun God de Barmhartige de Medelijdende. Hoe zouden we nooit kunnen antwoorden ? … Door ten oorlog te trekken, nog meer doden ?

Misschien is er geen antwoord, we kunnen alleen ons hoofd gebogen houden en roepen – Heer Jezus heb medelijden met ons, heb medelijden met ons, want wij hebben onze weg verloren. Wij hebben onze weg verloren en er lijkt geen enkel middel te bestaan om de tsunami van het geweld tegen te houden die dreigt ons te overspoelen. Heb medelijden met ons, kom Heer Jezus – Marana tha – kom God van barmhartigheid want we weten dat het zaad van het geweld en van de haat daar zijn in ons allen, kom ons weghalen uit de duisternis van ons ballingschap, kom en neem het kleed van onze rouw en van onze miserie weg.

Ja, er moet inderdaad geantwoord worden op dit geweld, maar ons enige wapen moet het wapen van de liefde zijn en, zoals de Paus het gezegd heeft bij de inhuldiging van het Jubileumjaar van de Barmhartigheid op 8 december, heel de mensheid moet zich overgeven aan Gods barmhartigheid, alleen dat kan de kracht zijn die ons doet ontwaken voor het nieuwe leven en in ons de moed kan doen geboren worden om naar de toekomst te kijken met hoop.

Zonder twijfel, wij zijn allen werkelijk verwonderd geweest door het antwoord van Antoine Leiris journalist aan France Bleu. Deze in rouw gedompelde echtgenoot richt zich rechtstreeks tot de moordenaars van zijn vrouw :

  “Vrijdagavond hebt gij het leven gestolen van een uitzonderlijk iemand, de liefde van mijn leven, de moeder van mijn zoon, maar ge zult mijn haat niet hebben. Ik weet niet wie gij zijt en ik wil het niet weten, gij zijt dode zielen. Als die God voor wie hij blindweg doodt ons naar zijn beeld gemaakt heeft, zal elke kogel in het lichaam van mijn vrouw een wonde zijn in zijn hart. Wel dan neen ik zal u dat geschenk niet geven van u te haten. Gij hebt het nochtans goed gezocht maar de haat beantwoorden met de woede dat zou toegeven zijn aan dezelfde onwetendheid die van u gemaakt heeft wat gij zijt.”

Zeker en vast is het alleen de barmhartigheid van God die onze harten kan ontwapenen. Het is alleen maar zijn barmhartigheid die de balsem kan worden op de open wonden van de mensheid.

K[vert]om Heer Jezus en maak van ons instrumenten van uw vrede.[/vert]

  Francis

Homepagina | Contact | Overzicht van de site | | Statistieken van de site | Bezoekers : 284 / 1154436

De activiteit van de site opvolgen nl  De activiteit van de site opvolgen België  De activiteit van de site opvolgen Hedendaags geloof   ?    |    titre sites syndiques OPML   ?

Site gebouwd met SPIP 3.0.28 + AHUNTSIC

Creative Commons License