missionarissen van afrika
missionnaires d’afrique

L A V I G E R I E . be

Groen Blad - Juni 2015

woensdag 27 mei 2015 door G.Verbist, mafr.

“De moeheid en de vreugde” van de moslimchristelijke dialoog

[marron]De Raad van de Bisschoppenconferenties van Europa (CCEE), die de actuele 33 Europese Bisschoppenconferenties vertegenwoordigt, is samengekomen in Zwitserland (van 13 tot 15 mei 2015) om de delicate kwestie op te roepen van de dialoog met de islam in de actuele context van talrijke conflicten in het Midden-Oosten, evenals het risico van het terrorisme.[/marron]

Ziehier de boodschap aanvaard door deze Raad :

“Dit jaar, terwijl we de 50ste verjaardag vieren van Nostra Aetate (cfr. Vaticaans Concilie II) zijn we er meer dan ooit van overtuigd dat de interreligieuze dialoog en, in ons geval, de dialoog tussen christenen en moslims, niet alleen noodzakelijk is om de vrede op te bouwen, maar het is een [bleu]imperatief van ons geloof[/bleu].

[bleu] De islam[/bleu] is een rijke godsdienst en verscheiden in haar traditie, met verschillende denkstromingen. Maar, zoals alle godsdiensten, staat zij ervoor om de uitdagingen van de radicalisering aan te pakken in de hedendaagse context. Om de radicalisering te boven te gaan, hebben we nood aan de godsdienstvrijheid en het fundamentele princiep ervan : [bleu]de gewetensvrijheid[/bleu].

De godsdienstige opvoeding speelt een belangrijke rol in de versteviging van de religieuze identiteit, in het meest totale respect voor de godsdienstige overtuigingen van de anderen. Dat helpt ook om de solidariteit op te bouwen met de gemarginaliseerde, vervolgde personen, en met de slachtoffers van de radicalisering, onafhankelijk van hun credo.

De vrucht van ons nadenken over deze uitdagingen bestaat erin ons engagement te vernieuwen en te verdiepen ten overstaan van de dialoog vanuit het religieuze, culturele en sociale oogpunt. Wij wensen ons engagement te vernieuwen voor een [bleu]dynamische ontmoeting[/bleu] met de moslims, zowel op het intellectueel – academisch gebied als wat betreft het dagelijkse leven. Dat vereist een persoonlijk, verdiept onderzoek en een theologisch nadenken [bleu]over ons geloof en over de christelijke praktijk[/bleu], namelijk in het licht van de uitdagingen gesteld door de secularisatie en door de populistische bewegingen zowel voor het Christendom als voor de Islam.

Een authentieke dialoog vereist dat onze christelijke gemeenschappen door gaan met [bleu]levende getuigen te zijn van het Woord van God, gemeenschappen van gebed en van ontvankelijkheid van “de andere” die midden ons leeft[/bleu].

Het Jubileum van de Barmhartigheid (Heilig Jaar) biedt ons een unieke gelegenheid om te tonen dat het mogelijk is [bleu]samen te leven en de gemeenschappelijke verwachtingen te delen.[/bleu] De BARMHARTIGHEID maakt “plaats” voor de verscheidenheid en het aanvaarden van de andere.”

(ZENIT 15.05.15.) (Vertaling:D.F.)
 

Anglicaanse en katholieke kerkelijke doctrine is nauw verwant

Voor 80 % is de kerkelijke leer identiek. De 20 % waarin wij verschillen is een uitdaging en uitnodiging tot dialoog. Belangrijk zijn twee basisdocumenten van de bilaterale commissie: ’The Gift of Authority’ uit 1999 en ’Mary: Grace and Hope in Christ’ uit 2005. De anglicaanse bisschop Moxon benadrukt het belang van de recente uitspraak van paus Franciscus, die stelde dat de christelijke kerken verenigd zijn door het bloed van hun martelaren. Daarbij verwijst bisschop Moxon niet alleen naar de katholieke en anglicaanse martelaren in Uganda, maar ook naar die van Papua New Guinea tijdens de Tweede Wereldoorlog. (Kerknet. 15.05.15.) (op 2 september 1942 werden 8 anglicaanse priesters en 2 leken dood geschoten door Japanese soldaten)

Over Belgische Marokkanen en Turken

Vandaag zijn 91 % Marokkanen en 93 % Turken belg geworden. De meesten hebben twee nationaliteiten. 95,4 % van de B-Marokkanen en 91,5 % van de B-Turken zeggen dat ze moslim zijn. Het regelmatig bezoeken van de moskee is echter veranderlijk.

Halal eten en geen alcohol drinken worden zeer goed nageleefd. Het dragen van een hoofddoek: 52,4 % van de B-Marokkaanse vrouwen en 37,6 % van de Turkse doen dat, maar 23 % doen hem af op het werk.

Voor 8 op 10 van hen is opvoeding en onderwijs van meisjes belangrijk. 7 op 10 zijn tegen sexuele relaties vóór het huwelijk, 4 op 10 zijn tegen het flirten, en 6 op 10 tegen homosexuele relaties. Euthanasie kan niet. Echtscheiding kan voor 6 op 10 van hen, mits bizondere omstandigheden.

(Le Soir. 20.05.15.)
 

__5__

[bleu marine]RAMADAN –[/bleu marine] Op donderdag [bleu]18 juni[/bleu] begint de RAMADAN. Moslims vasten om hun ziel te zuiveren, om te voelen hoe de armen zich voelen, om zelfdiscipline te ontwikkelen en omdat het vasten één van de pijlers (verplichtingen) in de islam is. Zij begroeten elkaar tijdens deze maand met de groet ’ramadan moebarak’ (’gezegende ramadan).

Op 21 juni is het [bleu marine]de Internationale Dag van het Humanisme[/bleu marine].

[violet]G.Verbist, mafr.[/violet]
van de GROEP RENCONTRE
 

Homepagina | Contact | Overzicht van de site | | Statistieken van de site | Bezoekers : 302 / 1154436

De activiteit van de site opvolgen nl  De activiteit van de site opvolgen België  De activiteit van de site opvolgen Dialoog   ?    |    titre sites syndiques OPML   ?

Site gebouwd met SPIP 3.0.28 + AHUNTSIC

Creative Commons License